Di lema Seorang Berpendapatan Aktif

Kini kita semakin menghampiri tahun 2011, sedar tak sedar kos sara hidup semakin meningkat dan terus meningkat. Tak kira lah sama ada tinggal di Bandar atau luar Bandar kuasa Duit banyak mencorak kehidupan kita. Tapi jarang sekali kita dengan pendapatan meningkat selaras dengan kos hidup. Betul tak? Persoalannya pendapatan kita masih di takuk lama.

Kalau lihat pada persekitaran, sememangnya kita sedar ramai di antara kita yang terpaksa “struggle” dalam aspek pengurusan kewangan sehinggakan ada yang terpaksa menjadi “pak guard” di waktu malam semata-mata untuk memenuhi kos sara hidup. Hanya segelintir sahaja antara kita sentiasa bertindak mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi permasalahan ini.


Sesiapa yang tinggal di Bandar besar seperti KL, pasti sedar hidup bekeluarga di Kuala Lumpur dengan purata pendapatan isi rumah antara RM2000-RM3000 sememangnya memeritkan. Cuba kita lihat dan ambil masa untuk merenung sejenak ;

  1. Sewa rumah (Teres setingkat/Flat) katakan RM500.
  2. Api (Rumah takde aircond, cuma ada tv, peti sejuk dan seterika, RM80
  3. Air (tak basuh kereta kat rumah) RM15
  4. Bayar loan PTPTN (kadar minimum) RM180
  5. Bil Telepon rumah (Guna untuk call in je) RM50
  6. Prepaid Handphone (saya dan isteri, sorang RM50) total RM100
  7. Susu anak (DUMEX) 2 tin sebulan RM50
  8. Lampin anak & misc katakan dalam RM60
  9. Installment kereta (Gen2) RM678
  10. Minyak kereta kita bubuh sehari RM10 so sebulan RM300
  11. Makan, letak lah RM300 untuk barang-barang dapur. Tak makan kat luar langsung ni.
  12. Belanja lunch kat office (Nasi lauk ikan keli + Teh O ais) RM5.00 X 20 = RM100

Uiks, dah RM2,413! ini belum masuk bayar hutang-hutang tepi, beri pada keluarga kat kampung, barang dapur, astro, internet, simpanan ...motor bocor, saman…toll..macam-macam lagi lah perkara yang tak dijangka. Nak pulak time raya ni, balik kampung pun terpaksa berebut cari tiket naik bas. Jadi bagi saya, alangkah malang dan ruginya kalau kita hanya bergantung pada satu jenis income sahaja, iaitu income Aktif. Bertambah-tambah malang lagi seandainya kita langsung tak ada pasif income.

Pendek kata Aktif income= maknanya kena berlari baru dapat duit! Kalau tak kerja mana nak ada duit.

Pasif income= maknanya dalam tidur pun duit tetap mengalir.

Daripada dua scenario ini kita sendiri boleh fikir mana satu nak pilih. Sememangnya malang pada diri kita jika asyik mengeluh kekurangan duit sedangkan peluang bersepah-sepah di depan mata. Ibarat macam duit dah berterabur atas jalan, tinggal nak ambik je..takkan nak tengok je?

Saya tak mahu cerita peluang lain yang ada diluar sana kerana apa yang saya Nampak Prepaid4u satu komuniti yang berkebolehan untuk membimbing anda menjadi STRIKER bukan lagi DEFENDER!! Anda sendiri tahu yang mana akhirnya pasti MENANG!! ..kalau satu team bola asyik nak bertahan je mana mungkin menang,tercungap-cungap asyik bertahan akhirnya pasti kecundang..Bila badan semakin lemah dimamah usia baru nak tersedar..penat berlari bertahun-tahun tapi masih di takuk lama..Akhirnya terpaksa mengangkat senapang walaupun kudrat tak berapa nak ada..lebih malang bertimpa-timpa bila penyakit datang menyerang..duyaii..adakah hidup semata-mata untuk mencari duit?? Ibadat hanya Allah sahaja yang tahu..penat asyik cukup-cukup makan..tak tau pulak sebenarnya banyak 'Harta Karun' tersembunyi yang lama tunggu dikeluarkan! Kalau nak jadi STRIKER, cuma perlukan 'skill'...

Hari ni Prepaid4u dah ada lebih 100,000 members dan bertambah dari hari ke hari..umpama air terjun yang mengalir laju!! Mengapa ramai sangat yang berjaya keluar dari kepompong masalah kewangan? Jawapannya mudah aje, pasal ramai antara kami yang ambil langkah jadi STRIKER!!

Best regards,

Ismail Ahmad
Prepaid4u member
012 2610681

 

Copyright @ 2008 Prepaid MYeCASH: Di lema Seorang Berpendapatan Aktif | Original Template: Wordpress Themes | Modified By Uncle is | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top